tisdag 6 december 2011

På skakiga knän och halkiga skor!

Jag var ute och gick i dag, och konstaterade att de där broddarna jag köpte på netto för en femtiolapp gjorde sig väl under mina fötter. De var lite luriga att få på, men efter att hämtat dem två gånger ute i köket så fick jag in snittsen. De kan flyga långt, längre än man förväntat sig.
Jag såg på min promenad att det är nog fler som önskade att de köpt ett par på Netto.
Idag har jag försökt att få tingen på tingens plats, och allt där alltet skall vara. Vilket inte är så rackans lätt med tanke på ens förmåga att organisera ett kaos. Nå ja, med hjälp av en kalkylator räknar man ut att föremål A som nyttjas epsilon gånger per tidsenhet, bör ligga på plats X. Detta för att föremål B som nyttjas epsilon-x gånger per tidsenhet, bör ligga på plats X+y. Med denna formel kan man organisera ett mindre kaos, så att platsen ser städad ut. En av förutsättningarna för att ett system ska kunna bete sig kaotiskt är att det inte är en linjär ekvation. Men för den delens skull är inte alla "icke-linjära" system kaotiska.
Nå, om man beräknar användningen av ett föremål (antal gånger man nyttjar det gånger tiden) gånger avståndet från dess placering till dess användningsområde, då får man fram en faktor som man dividerar med något annats föremåls faktor. Resultatet avslöjar då om föremålet ligger för nära eller för långt bort. Ställer man upp detta i tabellform så för man fram en kurva med placering av föremålen i rummet, och om kaos råder. Enkelt eller hur!!!Alla kan organisera ett kaos!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar