torsdag 31 juli 2014

Begravning av en vän!

En av mina vänner har gått bort, han förlorade kampen mot "the big C". Det stör mig att man kan ha så många Pyrrhussegrar i livet. Ola Magnell beskriver lite av hur det är att planera sin död utan att söka verkställan. Verkligheten är mer skrämmande för en som har eller har haft cancer, för det är så att oavsett var man har eller har haft cancern så slutar den i hjärnan. Jag fick ett erbjudande idag, eller rättare sagt två, det ena tackade jag nej till samtidigt som jag tackade ja till det andra, så nu är det upp till bevis, hur frisk är jag? Bengt min gamle vän, jag kommer att sakna dig! Du fick min vikmugg så att du alltid kan få en kopp kaffe om någon bjuder! Kaffe dé é gôtt dé!

En bok eller två!

Jag läser en del numera, de böcker jag klarat av denna sommar är "Flakmopedisten", den var underhållande fast jag tycker nog att Lasse Berghagen skall hålla sig till musik och dikter, för det är han bra på. Sedan har jag läst "Analfabeten som kunde räkna". En bok som tar språnget från apartheid till Sverige och nutid. Den gode författaren måste varit hungrig när han skrev slutet. Sedan har jag även klämt i mig "Mormor hälsar och säger förlåt!", det är en bok som alla föräldrar borde läsa. Förutom dessa roliga böcker så har jag läst ännu mer facklitteratur och historia. Tänk att det kan vara så roligt att lära sig något nytt varje dag man vaknar och känner sin kropp. Man kan svårligen ta sig upp för att ta lite piller mot värk och smärta, men när man lär sig ny saker och får nya infallsvinklar på gamla problem då värker inte själen lika mycket, och de tyngsta tankarna skingras. Man kanske skulle ha en tro på en gud om man inte vore för pragmatisk och ´Patafysiker, för Primus motor är strukturellt ekvivalent med gud, och alla är ´Patafysiker ett faktum som i grunden både kan vara sant eller falskt eller både och, eller inte! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar