onsdag 28 december 2011

Idag är våren vaken!

Färgtonerna ute är med basen grå, men jag vill se allt med ett litet lätt rött skimmer, för då känns det att våren är på väg. Ett rött skimmer som kommer från kärleken till livet, och att man vaknat till ännu en dag med nya händelser och lärdomar. Man måste ju bara säga att även om vädret är sorgligt med sitt gråa, så är det positiva att det kommer ju ingen snö!
Jag så att en 50-årig arbetslös kvinna på Öland vann 2,5 miljoner på spel, och alla tycker att det var bra att pengarna hamnat rätt. Så länge det är en person som spelat vinner, då hamnar väl pengarna rätt, eller? Jag är en fattig bonddräng med fyra barn, som aldrig spelar, men jag vann 2,5 miljoner!?
Personligen så måste jag nog tycka det vore roligt att jag vinner stora summor pengar, men att förutsättningen för att vinna är väl att man spelar och om jag får välja, ja då väljer jag hälsa före pengar.
Jag tog mig en promenad idag och träffade många Volvo-kamrater, det vill säga personer som delar arbetsplats med mig men som jag sällan träffar i arbetet, numera. En del av mina kollegor från Volvo har glömt, att vi har varit väldigt nära, men på grund av att vi bytt arbetsuppgifter kommit ifrån varandra.
Jag har få riktiga vänner, och dessa är jag väldigt rädd om för priset av en förlorad vän väldigt högt, och så rik är inte jag. För en del människor är det ingen kostnad att förlora en vän  eller en god kamrat, de tror att sådana står på rad och bara väntar på att få träffas. I min värld är en förlorad vän en katastrof som är svår att överblicka. En god arbetskamrat som man förlorar är även det illa, men ingen katastrof. För när man byter jobb så ingår detta, även om det gör ont. Men de är aldrig bortglömda.
Jag har jobbat på Volvo i över trettio år, jag har jobbat i nästan alla hallar på Volvo lastvagnar, jag har träffat en otroligt stor massa människor som gjort ett stort intryck på mig, och alla dessa är mina Volvo- kamrater och som jag till utseende kommer ihåg, en del även med namn fast det var tjugo-tjugofem år sedan vi jobbade ihop. Det viktigaste i mitt resonemang är att oavsett hur många människor jag lär känna, så har jag inte råd att mista en riktig vän och att förlora en god arbetskamrat svider även det.

Nu är det kväll och jag har snart avslutat även en onsdag, i morgon ska jag iväg för att kontrollera mina njurar. Jag vet inte hur det ska gå till men det blir säkert ett lärorikt äventyr det med. Jag återkommer med detta senare. Nu ikväll är färgen mörkblå med inslag av rött och grönt, man känner doften av pellets och vindar som för med sig värme. Det är vårvindarna som kommit för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar