tisdag 24 januari 2012

VI! Vadå VI!? Det är jag som har eländet!

Varför i hela världen är inte ljudnivån till väckarklockan samma som ljudnivån på telefonen? När den ringde i morse väckte den inte bara mig och min fru, utan även resten av hotell. Det hjälpte inte att stoppa in den under kudden, för ljudknappen fungerade inte där heller.
Frukost och en kort promenad till strålningen, strålning nummer 2. Den tog trettio minuter, och i den ingick då även magnetröntgen CT. När jag var klar med detta fast spända äventyr, var det direkt till cellgiftsintaget. Fantastiskt hur man kan få saker att låta bättre än vad det är, man förgiftar min kropp så att man mår skit, för att man ska må bättre. Jag konstaterar bara att om man super sig riktigt full, då blir man också väldigt dålig för att man fyllt kroppen med gift, sedan blir man bättre. Då jämför man med sitt sämstaläge och inte dagen innan, det tråkiga med cellgifter är att man blir inte störst, bäst och vackrast, och man har inte roligt med trevligt cellskap.
Fem timmar med ett intravenöst intag av en liter i timmen, och jag trodde att man skulle ha cellgiftet under hela tiden. Vad jag hade fel! Först fick VI två liter koksaltslösning, under lite trassel fick vi igång droppet för att kanylen sög sig fast i väggen, men det fixade vi. Under tiden vi fick detta sov jag lite, läste lite och drack kaffe. Sedan kom sköterskan tillbaka och Vi fick cellgiftet inkopplat och en spruta med vätskedrivande! Vilket tok, fem minuter efter den skjutsen stod vi och pinkade första gången, sen var det så var tionde minut. Efter ytterligare en timme kom nästa påse med koksaltslösning, hu jeda mig/vi vad man pinkar. Lena, min fru och jag hade vissa funderingar på hur länge det vätskedrivande joxet skulle fungera, så jag frågade och svaret var att det driver på i någon timme, det märkte vi. Sex timmar senare gick jag och min fru iväg och åt en god lunch. Jag kommer aldrig att förstå varför sjuksköterskor alltid säger VI när det de gör bara drabbar mig.
En skön promenad runt i Göteborg, nja, en liten del av götet i alla fall. Sedan var det dags för strålning nummer 3, tjugo minuter senare var jag klar för dagen. Så det blev en promenad runt i Slottsparken och Botaniska, riktigt skön, men jag blev tvungen att skynda på det hela för jag hade trots allt fått i mig en sju - åtta liter vätska under dagen. Så för mig blev dagen oavsett en pissdag! Dock en bra sådan.Tillbaka på hotellet och vila, det är skönt. Imorgon har jag sovmorgon och sedan är det nummer 4. efter den är det hemgång till Skövde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar