måndag 23 januari 2012

I morgon är det D-day för mig!

Har skottat lite snö, för det mesta tog vi igår kväll. Sedan har vi tagit den sedvanliga promenaden, fast då jag fastnade och pratade med grannen så blev det runt djurkliniken istället, ungefär tre kilometer. Städat lite, även där med betoning på lite.
Suttit och funderat igen på platser och händelser jag skulle vilja se.
 När jag läste allt av Ernest Hemingway jag kunde komma över fick jag bilder i mitt huvud, av platser han beskrev. Platser som jag vill se med egna ögon, Pamplona, tjurrusningarna och tjurfäktning. Inte för att på något sätt del ta, utan endast känna av atmosfären. Lukten av djur, svett och adrenalin, tillsammans med sorlet från människor som tjoar och skräckfyllda rop, samt klappret från snabba fötter och klövar. Eller Madrid, stadens befolkning som beskrevs med hårda ord, under tiden huvudkaraktären satt och drack grön absint(Femte kolonnen och fyra noveller från spanska inbördeskriget).
Eller När man läser böcker av John Irving, så som Garp och hans värld eller Hotell New Hampshire, ja då vill man ju se om Wien verkligen är så grått och fuktluktande som beskrivs.
Jag vill även se Ayers Rock i Australien på samma sätt som William Gosse, se solen gå ner över kanten på kontinenten för att sedan stå och stirra på södra korset, med en varm bris fräser i gräset.
Argentina, pampas, denna bördiga prärie som Evert Taube sjunger om. Bara att få vistas på dessa platser är ju ett äventyr för livet. Vara där, finna känslan, insupa atmosfären och inspireras till livet.
När man som jag är intresserad av historia, och gärna läser faktalitteratur eller historiska noveller  och romaner. Det är då man kan se historian utspela sig framför sina ögon, precis som om man vore där och då. Jag vill kunna säga, jag har varit där och jag såg. Men frasen blir bara, jag vet, jag har läst om detta.
Så för att klara av att se och göra allt detta, behövs det att saker förändras. Min inkomst, den följer svensktradition, för lite, för sällan och försent. Det är mitt jobb, slit mindre till högre lön men mindre ansvar, detta är ett Närke, det går aldrig!!
Ibland blir man som en tonåring, jag vill kunna mer, jag vill bli smartare, jag vill få ett drömjobb, jag vill tjäna grova pengar, och allt detta utan att jag ska behöva anstränga mig eller satsa ett enda dugg. Jag gapar och det ska flyga stekta sparvar in i min mun.
Jag vill bli lottomiljonär utan att satsa några pengar!!
Fast just nu vill jag att februari passerat och att jag mår bra utan att ha några problem från cellgifter och strålning. Men nu kommer Dagen D, måndag nummer ett i fas två, min första vecka i ett av mitt livs största äventyr, och jag är rädd, rädd för att Murpys lag ska gälla, Kan det jävlas- ska det jävlas!
Men i grunden gäller det att, det spelar ingen roll om glaset är halvtomt eller halvfullt, så länge det är singel malt Whisky i det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar