torsdag 5 januari 2012

sjuk i förebyggande syfte!

jag blev lite snuvig igår, tisdag. Idag har jag legat med feber och en jäkla snuva och hosta. Polarn ringde och talade uppmuntrande om att han legat hela julveckan med detta! Så tyckte han att man ska se det bra med att vara förkyld i början av januari, för då är du frisk när dina behandlingar startar i slutet av månaden! Kul, men jag vill nog helst vara frisk hela tiden.

Jag såg en kamrats senaste alster i konstväg  på FB och sände en liten spydig kommentar. När jag tänkt lite så kom jag på att han producerar, och jag, jag gör vadå? Jo, jag upprätthåller Jantelagen med att säga indirekt att, du ska inte tro att du är något, du ska inte tro att du är bättre än oss. Fast det är just det han är. Han är något! Han är bättre än jag för han producerar! Jag påstår att jag kan måla, men jag har inte dragit ett enda pensel streck på säkert tjugo år. Så vem är jag som kan säga något negativt om hans konst, jag som inte producerar!
Käre vän, om du läser detta så hoppas jag att du accepterar min ursäkt och förlåter mig för min dåliga kommentar.
Denna dag har jag tittat på filmer om Hellefors och Grythyttan. Jag är ifrån Ljusdal och jag har ingen anknytning till Hellefors eller Grythyttan, men det gav mig en historisk återblick och påminnelser om en svunnen tid. Som till en del varit min ungdom. Filmerna visade dessa orter på 50 och 60- talet och till viss del även 70- talet. Det visade en tid med slit och utveckling. Människor med en framtidstro och ett empatiskt beteende. Det visade hur man redan i skolan drillades att visa respekt för överhet och äldre, vare sig de förtjänade det eller inte. När man kom till lekis, stod fröknarna där och hälsade i hand. Barnen tvingades att bocka och niga, samt att tacka personalen för något som föräldrarna betalade för att få skattevägen. Tack goa fröken, för att jag får mat som jag har rätt till! Vilket hyckleri samhälle!Tack snälla konstapeln, för att du tar mig hårt i armen och leder bort mig som åtta-åring, efter jag hälsat på kungen som jag blivit beordrad att göra. Tack goa disponenten, att du tar över min plikt som kommunensordförande och tar den lilla tid som kungen hade här, då vår by blev Köping.
Jo, men det är ju dessa människor som byggt det samhälle vi har idag, säger folk till mig, och vi ska vara tacksamma. OK, tack alla pensionärer för att ni dragit ner på personalen inom äldrevården och lagt ner ålderdomshemmen. Tack alla nyblivna pensionärer för att ni lagt ner ATP-systemet och gjort ett system så att ni får det bättre som pensionär, än jag någonsin kommer att få!!Så jävla mycket TACK!

Vi har ett vårdsystem som finansieras av skatter vilket är bra, för då får alla möjlighet att få bra vård. Till dagens fråga! Varför finansieras forskning om cancer, hjärt-hjärn sjukdomar via allmosor? Eller om ni vill, bidrag från privatpersoner och företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar