lördag 1 september 2012

Datorer världens olycka och djävulens påfund!

BREDBAND- Varför vill nu inte skiten fungera denna gång då? Den fungerade ju för halsberg för tretti minuter sen! Varför? Med stor frustration börjar man med att starta om datorer. Sedan startar man om modemet. Efter detta kollar man om man kan reset-a modemet. Efter detta kollar man alla kablar. Sedan lyfter man på telefonluren bara för att höra, tystnad! Ingen kopplingston, vilket innebär ingen kontakt med nätet! Varför kollade man inte detta först så hade man kanske sluppit en förhöjning av blodtrycket både på mig och min hustru! Alla dessa svordomar hade inte behövts, och man kanske skulle sparat en timme i felsökning, omstarter och utvällt kaffe. Sagt och gjort telefonen går igång, ton finns. Men inget nät! När blev det fel? Vid omstarten eller reseten? Jag fortsätter att felsöka och får igång det trådlösa nätverket. Ja så pass att det blir etablerat och fungerar internt hemma. En ny ljus idé! Jag ringer supporten på Bredbandsbolaget! Vad har de för nummer, det går ju inte att kolla på datorn! Men jag har ju en Smartphone! Mitt gulli gull Min underbara Galaxy SII, den som kan allt och oftast har bra täckning.
 Då visar det sig att mitt Bredbandsbolaget håller på med uppdateringar så servrarna ligger nere!!!så, kontentan är att om Bredbandsbolaget meddelat sina användare, typ mig, om dessa rätt stora grejor hade jag sluppit mycket problem, eller?!
 Så jag förstår helt plötsligt supportens korkade fråga när man ringer, Har du kollat om datorn är påslagen? För trots allt, jag kollade det mest uppenbara sist. Mitt telefonbolag är Telia och bredbandet är Bredbandsbolaget, så händelserna borde inte vara länkade och är det säker inte heller. Men slumpen gjorde att en bäddad säng slet ut en kontakt ur ett elurttag, samtidigt som Bredbansbolaget under 1½ timme uppgraderade sina system.
 På grund av att jag nu inte hittar rätt uppgifter har jag just nu "bara" trådlöst, men farten verkar vara högre. Jag får nog be min son eller min eventuelle svärson om hjälp igen, fast det hugger i mitt ego!
Det känns inte bra att be om hjälp när jag levt med att "Själv är bäste dräng!" i hela mitt liv.
Som en av mina svågrar sa: Fan Micke, du är ju inte femti längre, du är mer va?!
 Skit, och jag är ju ännu äldre!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar