lördag 8 september 2012

Svänghjulsmannen bangar ur!!!

Tuffa tider, tuffa dagar! För ett år sedan hade jag bara blivit lite svettig, tänkt, jädra tur att de inte hade mer.
Nu, herre men skapare vad mycke det är! och jag orkade inte. Min kropp började att stänga av, först blev jag fruktansvärt andfådd, lite åt hållet flåsig, hjärtklappning och yrsel. Sedan började jag super svettas, fast det regnar blev jag blöt inifrån och ut. Jag gick hem och hade stöd av min dotter, för det var knappt att jag orkade. Det flimrade för ögonen och jag fick järnsmak i munnen. Hade jag gått själv, då hade jag lagt mig ner och vilat på vår uppfart, så jädra slut blev jag. Vad var det jag gjorde som sög musten ur mig så full ständigt då? Jo jag hjälpte min dotter att flytta från Karlstad och tillbaka till Skövde, det vill säga jag har åkt bil i 30mil och burit lätta grejor till tredjevåningen, jag gick tre vändor i Karlstad från tredje våningen och sedan tre vändor med LÄTTA grejor upp till tredje. Detta knäckte mig. Jag skakade hela jag, knäna blev mjukare än vispgrädde, och jag blev verkligen tvungen att anstränga mig för att kunna stå upp. Fy satan vad jag blev trött! När hade gått en timme, yrseln och hjärtklappningen är borta, så skrek min kropp av smärta och värk. Kroppen kändes som den gången jag var medbjuden på "fist party" och jag var runt tjugo. Fast denna gången med hela knogar och utan blåmärken. Jag trodde jag skulle dö då med!
 Jag har tagit extra morfin nu, fast det värker ändå. Jag har ont i käkmusklerna, nacken, axlarna, ryggen och tungan. Smärtan strålar ut i händerna och benen.
 Jag håller på med nedtrappning av morfinet. Från en grunddos på 120mg per dygn + upp till 40mg extra med snabbverkande. Till det jag äter nu, 60mg i grunddos per dygn och max 20mg extra. Detta är inget som mina läkare tycker om att jag gör, trappar ner morfinet alltså. Och absolut inte i den takten.
 Men jag och min hustru är överens om, att bli av med alla mediciner som inte är nödvändiga. Det vill säga all morfin, allt som gör att jag inte ska må illa av att äta morfin. Allt som gör att min mage ska fungera normalt på grund av morfinet.Allt som är till för att förstärka effekten av morfin och är antiinflammatoriskt. 
Morfin är ett bra smärtstillande preparat som vid en bra dosering endast är smärtstillande. Då är det inte beroendeframkallande. Men när smärtorna minskar måste man, så som jag ser det, minska på morfinet, annars kan man bli beroende. Så jag letar efter smärtor kan man nästan säga då jag håller på med morfin minskningen. När det gör lite ont, då väntar jag på att smärtan ska försvinna så att jag kan minska lite till. Detta sker med en intervall av cirka två veckor, fast just nu har jag ont i tungan och väldigt svårt att svälja och min kropp värker igen.
 Det är tråkigt med att ha en pool som man kan varmbada i, värken är bara borta i någon timme, sedan är det lika ont igen. Så ibland önskar jag att man bodde i en bastu. Utan att man skulle behöva elda så förbannat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar