onsdag 26 september 2012

Jag ser hökar på himmelen !


Jag är en av 'patafysikens lärjungar.

När man som jag nyligen blivit vis genom min nyfikenhet och förstått att det endast finns en vetenskap och detta är ’Patafysik. ’Patafysiken förklarar vad gud är, på ett matematiskt sätt så att man begriper att det finns en formel som gäller för alla och envar, oavsett vilken religion man tror sig tillhöra.
’Patafysikens Vicekurator ger mig också ett nytt synsätt på krig. Ett synsätt som fler borde ta till sig av, och det är detta som jag nu vill förmedla.< http://sv.wikipedia.org/wiki/Patafysik >

Krigets vedervärdigheter förmedlas av överlevande som återvänder oskadda förutom en upplevelse som förskönas för varje gång de blir tvungna att berätta om sin tid i detta eller detta krig. Åhörarna ärver en tro och ett synsätt som via mun mot mun metoden förmedlats till nästa generation och som hela tiden förskönats. Media förmedlar en imaginär sanning som alla vet kan förvrängas och förfalskas beroende på förmedlarens syfte. Från dessa fakta kommer man till den monstruösa sanningen, varje individ som återvänder från ett krig har med nödvändighet mer eller mindre fått den idén att det inte var farligt.
Från varje krig återvänder tusentals soldater som inte tagit skada, sårats eller fått medaljer. Hur kan detta vara möjligt då man i land efter land lägger miljarder på verktyg som skapats och designats för att döda din fiende. Jo, politikerna kallar in massan som till största del består av amatörer, icke professionella som till största del av sin militära karriär ägnar sig åt att överleva, inte att döda sin/din fiende och på detta sätt saboterar vapnens huvudsakliga syften. 
Om man skådar ledningen för ett krig, dvs. generalerna, så visar det sig att ju bättre vapnen blir och ju fler stamanställda det är i fiendens armé, desto längre bort från slagen befinner sig generalerna. Detta visar på att krigsmakter över hela världen är dåliga på att organisera ty om man via en matematiskkalkyl kunde visa att om, antalet satsade kronor i försvaret borde utmynna i en sannolikhetsvinst i form av antal döda soldater, officerare och förstörd material.
 Ju bättre organiserat krigsmakten är desto högre antal döda soldater, officerare och förstörd material. Vilket ger med en kuslig samanställning, om krigsmakter över hela världen  vore perfekt organiserade skulle alla soldater, officerare vara döda och all krigsmaterial vara förstört. Detta krig skulle utradera alla fördomar om att krig är ett bra sätt att föra en dialog på.
Efter denna dag kommer krig aldrig mer att åter uppstå.

Kära läsare
Ju mer jag läser om ´Patafysik desto mer tror jag på denna vetenskap.
Visdom typ: Alfred Jarry. Om man blundar ser man lösningar ingen annan kan se samtidigt man är blind för det uppenbara.
Definition: ’Patafysiken är de imaginära lösningarnas vetenskap, som symboliskt beviljar inbillningsstrukturationerna objektens egenskaper sådana de beskrivs genom sina möjligheter.

I min facebook beskrivning står det att jag är 'patafysiker. Jag tror på detta som ett instrument för att kunna vara visionär, att kunna uppfinna nya saker, att kunna se saker på ett sådant sätt att man känner sig tvungen visa sina medmänniskor en bättre väg.
 Men det som har blivit väldigt tydligt är att man kan inte vara profet i sitt eget land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar