tisdag 23 oktober 2012

Det finns alltid en orsak!!!

Om det inte är mitt fel, vems är felet då?

Man kan inte idag härleda exakt till varför man får cancer, men man kan spekulera om orsaker. Cancer är något vi alla bär inom oss då det är celldelning man pratar om, fast cancer är celldelning som löpt amok!
Nå ja, om man nu ska bygga ett vems fel är det egentligen, så måste man titta på orsak-verkan. Den typ av cancer jag har "kan " bero på att man har haft sår i matstrupen! ( det finns fler orsaker, men de skiter vi i nu!) Check.
Sår i matstrupen "kan " bero på sura uppstötningar under en längre tid! Check!
Sura uppstötningar "kan" bero på stressigt arbete. Check!
Stressigt arbete "kan" bero på jobbig chef! Check!
Med andra ord "kan" det vara StorBoss fel att jag fått cancer! Hmm. Ärligt, lika stor chans att det är hans fel  som att det är han som fixar stjärnfall, men det "KAN" vara hans fel om jag letar efter någon att skylla på. Fast det kan vara, betingelser, ärftligt, DNA, gifter i min omgivning, att jag har rökt, att jag har snusat, att jag har ätit eller att jag levt mitt liv på det sätt jag gjort. Fast jag har aldrig varit för det dära sättet att man alltid måste ha syndabockar till allt som händer. Jag tycker att det är viktigare att först reda ut problemen, där efter  lösa dem och minimera eventuella ekonomiska konsekvenser. Finner man i utredningen att orsaken är klantighet eller på något sätt brist på utbildning, då löser man det med mera utbildning, inte schavott!

Att pinka på golvet.

Stress, tiden var knapp och jag skulle handla innan jag skulle träffa en kamrat på en fika. Skynda, skynda, skynda! Det enda det skyndar på är att man blir pinknödig, och för varje minut ännu mer pinknödig. 
Toaletter, har ni märkt att det är alltid kö vid toa när man är som mest nödig. U-båtar under periskop djup syns passera mina ögon när jag tar en snabb blick i spegeln på The mens room! Gylfen ner, det är tur att blixtlåset var uppfunnet, annars hade jag skapat det då. "Mini me" åker ut och man känner tacksamheten flöda. Tack tack, tack. Kollar läget lite och trycket är okej, samlad stråle mitt i plasket. Då händer det, ett strå från mustaschen faller ned, sakta singlande, och landar på den plats som för tillfället är längst förut så att säga. Fukten på platsen gör att stråt fastnar och viker sig lite framåt, nedåt in i strålen som i detta ögonblick förvandlar sluttrycket från en perfekt avslutning, till en sprinkler!!! Mina damer och herrar, det finns skäl till varför man ska tvätta händerna efter utför värv! Jag vill bara understryka detta! Av denna orsak fäller man också upp ringen! Ibland trots precision och bra tryck blir det bara fel, avståndet är rätt, trycket ok. Sedan "Huston we got'a problem!" Det är då man pinkar på golvet om man så stod i en pinkeränna!! Det är då man tänker " Varför i hela friden hade jag så fruktansvärt bråttom att jag inte han att sätta mig?!". Det är ju tur att man inte står och skiter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar