torsdag 29 november 2012

Att vara, eller inte vara!

Jag vet inte hur jag ska tackla detta, ytterligare inkomst sänkning! Nu kommer jag att ligga på cirka 12000! Det kommer att bli svårt nu, men det blir väl läge att tömma reserverna, det är ju detta man har dem för! Sämre tider.

Trist med politik.

Jag är alltid en politiker! Detta är något jag ofta får höra, bara för att jag inte vill svara ja eller nej på frågor som kan binda mig vid ett löfte. Jo, jag nekar inte till att jag varit aktiv politiker, det är något jag är stolt över, och om ork och tillfälle återkommer är jag det igen. För jag tycker om att försöka göra skillnad, jag vill vara den där politikern! Den där som försöker att förändra på ett rätt sätt, genom att argumentera. Jag har fått ovärderliga erfarenheter genom politiken och min vilja att engagera mig i föreningar. Jag har alltid försökt, men jag har också misslyckats. Jag är en person som vill och har glöd och eld när mitt hjärta är med, men knappt pyr, när jag inte blivit ordentligt fångad. Bra argument och jag brinner, dåliga argument fungerar som eldsläckare. Men det gäller inte bara mig, det gäller nog alla. Det som är tråkigt med politiken är att man blir en offentlig person och alla lik, allt skitit byk plockas fram och hängs ut till allmän beskådan. Jag vill nog påstå att alla har minst ett lik i garderoben, och när de hittar nyckeln hängs man upp bredvid sitt lik, oavsett när det blev till, igår eller för hundra år sedan. Det spelar ingen roll, du är en offentlig person och då är det alltid tvätt dag!

I chefens anda!

Jag har fyllt i det vita arkivet! Har du? Under det året som gått har jag dagligen brottats med tankar på döden. Inte självmord, utan att man faktiskt är dödlig. Jag vet att jag har haft tur! Jag vet att det finns personer i min närhet som har det mycket svårare, men det gör bara frågan mer aktuell, har du fyllt i Det vita arkivet? Har du funderat på vad dina anhöriga ska göra om du skulle dö? Vad vill du att de ska göra? Hur kan du göra för att hjälpa dem som blir kvar, när du gått bort? Att rekommendera är att inte göra detta när du mår dåligt, för då har man mycket morbida tankar. Utan gör det när du mår bra, gärna i samråd med dina nära. Vissa saker är rent ekonomiska och en förbaskat bra förenkling, lösenord, mail-adresser, kontonummer, prenumerationer och så vidare. Så att de dina kan avsluta ditt liv på ett enkelt sätt, istället för att bli tvungen att gå igenom allt du ägt, bara för att hitta ledtrådar till allt sådant. Gör de dina en tjänst medan du lever, fyll i det vita arkivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar