söndag 25 november 2012

Frusna ögonblick!

Lyssnade på Amanda Jensen och hennes förklaring av frusna ögonblick. Jag förstår henne och hennes fascination av detta. Jag använder kameran som öga för att göra frusna ögonblick, men den historiska skapelsen går ju inte att konstruera, den måste finnas där av sig själv för att man ska höra vingslagen och pulsen i bilden.

Stormen i vattenglaset!

Egentligen hade jag inte tänkt att ta upp detta på min blogg, men jag kan inte låta bli. Det är för dumt för att inte bry sig. Jag tror att alla är medvetna om att konst är och förmedlar vad betraktaren ser och har för värderingar, oavsett vad konstnären har till förklaring av sitt verk. Dock tycker jag att man måste ta till sig förklaringen innan man lägger en bedömning på verket. Många konstnärer skapar sitt för att uppröra och förfära, liksom för att etik och moral ska omvärderas, men Livets Brunn i Skövde tillhör inte den kategorin i sin skapelse, men har hamnat där av tidens tand. Mest är det Våldet som skapat rabalder enligt beskrivningen från Alexandra Pascalidou "Talibankonst" som stödjer kvinnovåldet!
"Vid invigningen 1950 lär Ivar Johnson ha sagt: ”Våldet, som med sin knutpiska och sin tunga mantel sveper fram över jorden och människan vilken med armarna försöker skydda sig mot stormen.” som en kommentar till soldaten som piskar den nakna kvinnan. För övrigt är soldaten också naken förutom stövlarna, hjälmen och manteln.
Såningsmannen, beskrev Johnsson, ”som strör ut korn med jordens ande svävande vid sin sida”.(Från Brännbergs Blandningar)"
Kvinnan föreställer mänskligheten och jorden i sin normala kostym. Alexandra jämför statyerna med statyerna på Sadam Hussein och hur dessa revs.
Merparten av Skövde-borna vill ha Livets Brunn kvar och oförändrad, den är en del av vår stadsbild likt Karl  den XII i Stockholm, eller Sankt Göran och Draken.
Men min mening är att man måste ha kvar tidstypiska bilder i det offentliga rummet, inte låta sig styras av dagens eller morgondagen moralistiska tänkande och låta en historieförfalskning träda in.

Passa vidare!

Jag tycker om att hjälpa mina medmänniskor, det ligger i min filantropiska natur. När vänligheten ska återgäldas tänker jag alltid på filmen "Skicka vidare" och brukar svara med  -Jag har så att jag klarar mig, men hjälp gärna någon annan som har ett större behov av hjälp än du och jag!
Där med är det upp till var människas samvete att hjälpa en medmänniska.
Tro nu inte att jag aldrig säger nej när någon ber mig om hjälp, för det gör jag. Jag låter mig inte utnyttjas på grund av att jag är snäll, utan jag väger de flesta begäran om hjälp i min moraliska och filantropiska vågskål. En del får ja omedelbart, andra får nej lika snabbt, några hamnar i min vågskål och får svar därefter. Just nu får många nej, jag har inte fysiken eller den ekonomiska styrkan att hjälpa alla jag skulle vilja hjälpa. Men jag vet att detta kommer åter att ändras till det bättre.

Har ni inte sett filmen "Skicka Vidare" då rekommenderar jag den verkligen, den är väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar