måndag 7 januari 2013

Året som kommit!

Gott nytt år,eller?!

Nyåret passerad utan mankelemang. Jag var hos min bror en stund men efter ett par timmar började jag att bli trött, så jag tog bilen och åkte hem. Väl hemma såg jag en förmögenhet brinna upp på natthimmelen under smällar och glam. I husen darrade hundar, kattor, barn och hamstrar av skräck för alla explosioner, i andra länder dog det ytterligare några människor av svält. Jag undrar lite, om ni som köper allt detta skräp som brinner på nyårsnatten skulle skänka samma summa pengar till en människa i nöd?

Frid, amigos!

Ett nytt år och ett nytt liv, eller snarare sifferbyte och nya möjligheter. Varje morgon man vaknar och kan kliva upp, äta läsa en tidning, lyssna på radion är en möjlighet. 2012 eller 2013 spelar ingen roll, men att få en ny dag med möjlhet att lära sig något nytt, är underbart. Varje årstid, varje vår, sommar, höst och vinter är en möjlighet att lära sig något nytt. Många människor har självmordstankar, många önskar livet ur andra utan att förstå vilken gåva de har fått. En möjlighet att göra skillnad, att hjälpa andra.
Ok, jag ska inte vara den som skriver folk på näsan, för vad gör jag? Jag skänker pengar via postkodslotteriet, och försöker med att "Skicka vidare". Var och en gör efter sitt samvete och "sunt förnuft!". Nu vet nog alla att jag är en person som avskyr begreppet "sunt förnuft", på grund av att det oftast används mot personer som har gjort fel på något sätt och den som uttrycker det hela har sett på, utan att ingripa. För mig är sunt förnuft ett sätt att säga att någon annans kunskaper, värderingar och erfarenhet är felaktiga, och att den andre borde tycka och göra som jag, och vad är det som säger att jag kan allt, vet allt och har alltid rätt? Ja i detta fallet är ju inte jag jag, utan ni!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar