onsdag 15 augusti 2012

Varför ska man älska livet? För att man är en äventyrare!

Med en sådan rubrik så tror ju folk att man har problem, men så är det inte. Min syster berättade en historia en gång om en trollkarl som kom till byn, och som hade en gåva att göra folk lyckligare. Så var det även när han kom till denna by att folk ville bli lyckliga. Så de gick till trollkarlen och bad om lycka. Trollkarlen sa att de skulle fundera på sitt största problem, det som gjorde dem mest olyckliga, och skriva upp detta på en lapp. lappen skulle de sedan komma till honom med.
Bagaren i byn hade ont i sina handleder så han hade det svårt att baka bröd. Smeden hade ont i ryggen och var inte alltid så stark han önskade. Läraren hade problem med att hans hustru var otrogen. Prästen hade cancer, och så vidare.När alla lämnat sina lappar med problemen som gjorde dem olyckliga till trollkarlen så gick han ut på torget och läste upp alla problem som fanns i byn och så sa han till först Bagaren att välja ett problem han trodde skulle vara lättare att bära, så att han skulle kunna vara lycklig. Bagaren tänkte på om han skulle vilja ha ont i ryggen istället för handlederna, eller om han ville ha cancer eller en otrogen fru. När han tänkt igenom alla problem som fanns i byn konstaterade han att ha ont i handlederna är nog inte så farligt i alla fall, han kan kanske skaffa en maskin som hjälper honom med knådandet. Så han valde att ha ont i handlederna. Sedan blev det smedens tur och han tänkte, ont i handlederna då kommer jag aldrig att kunna sving hamaren och så vidare. Han tänkte att man kan kanske höja städet och skaffa en lärjunge så har man kanske inte så ont i ryggen längre. Så han valde ont i ryggen. Bybo efter bybo gick igenom alla problem och konstaterade att deras problem var kanske inte så stort att det fanns skäl att känna sig olycklig, de kunde haft det värre. När alla problem var slut så frågade trollkarlen byborna om de nu var nöjda med sina val och om de kände sig lyckligare nu med sina val. De tänkte efter och konstaterade att de var lyckliga att de inte bar någon annans börda utan bara sin egen, och att de kände sig lyckligare för deras börda var nog inte så stor i alla fall. Så när trollkarlen lämnade byn så lämnade han en lycklig by med problem fast inte så stora, för det finns alltid någon som har det värre, om det nu kan vara någon tröst.
Tja, om det var exakt så här historien var kommer jag inte ihåg men andemeningen är den rätta. Om man tittar på sitt problem och har ett värsta scenarium i bakgrunden, då är det kanske inte så farligt ändå.
För min del så har jag stött på herrar utan käke, och utan tunga så att han måsta prata via datorn. Eller att veta sitt livs begränsningar i form av tid. Jag har "bara" cancer som förhoppningsvis är fixad efter 32 strålningar och sex giftbehandlingar. Dessutom syntes det inte på senaste röntgen! vad jag  vet.
Nå, varför ska man älska livet då? För min del så är det för att jag stöter på utmaningar varje dag, och att jag älskar att lära mig nya saker. Men om jag kunde använda mitt liv som betalning för ett bra liv åt mina barn och åt min underbara fru, ja då skulle jag betala priset utan att tveka. Även om det skulle innebära styckning, del mot välmående liksom.
Nåja, jag tittar mig i spegeln varje morgon och frågar mig själv, var gårdagen så bra att jag vill kopiera den, eller vill jag att denna dag ska vara ett nytt äventyr som inte slutar förrän jag lägger mig för att sova!
Jo man ska älska livet bara för, att varje dag är ett äventyr, ett äventyr där man lär sig nya saker som gör att man ser livet med nya skolade ögon. Ett äventyr som man inte styr över utan bara medverkar i!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar