måndag 20 augusti 2012

Hjo, men idioter träffar man överallt!

Idag var vi i Hjo och åt glass. Vi satt på bänkarna och tittade på då en mamma fick sin son att balansera ut på blöta brädor, brädor som höll båtar över vattnet. Så brädorna låg precis i vattenytan. Under tiden som hon filmade med sin mobiltelefon. På vägen tillbaka halkade han till, vilket var väntat då Foppatofflor och vatten inte är en bra kombo. Pojken klarade det utan det blev en film för AFV, men han manade då på sin lillasyster att göra det samma. För mamma filmar ju! Pojken sa: Skynda dig, mamma filmar! Har hon redan börjat frågar då flickan. Ja säger pojken, så skynda dig! Och ger henne en liten puff. Flickan kliver då ut på brädorna, först en meter och så en till, och halkar naturligtvis, och hamnar i vattnet. Mamman blir då arg på pojken för att, citat" Vad gör du? puttar du i din lillasyster? Varför gör du så? Vad du är elak!
Jag som sett det hela säger då till mamman att hon inte ska vara orättvis för tösen ramlade i av sig själv. För det är halt på plankorna! Hon vidhåller att det var pojken som puttat i henne, och jag säger då att hon kan ju titta på sin film så får hon se vad som hände! Då talar hon om att hon hade slutat filma när pojken kommit i land. Vilket gör mig mer upprörd för uppenbarligen ville hon bara filma när pojken skulle ramla i! För att någon av barnen skulle ramla i vattnet var för mig helt uppenbart, så jag hade funderingar på att fota eller filma.Mamman som stod och fipplade med sin telefon anklagade pojken att puttat i lillasystern utan att egentligen sett det hela, påstod att jag ljög! Pojken reagerade med att känna sig kränkt av hennes anklagelse! Fadern som också var där och tittade på när det hände, sa inte flaska! Damen ifråga brukar nog inte bli ifråga satt, så hon var säkert småskolelärare. Snabb med att dra slutsatser utan att fråga eller att veta. För hon hade ju hört vad pojken sa, men hon missade händelseförloppet då hon inte tittade. Jag borde bjudit pojken på glass för att hans morsa varit orättvis mot honom! Det är så typiskt skolvärlden, man anklagar en person, för det mesta en pojke utan att ha ett skit på fötterna. Utsätter påstådda mobbare för förhör utan att den anklagade har rätt till försvarare eller anhörig. Utsätter en grupp för bestraffning då de inte kan visa vem som gjort det hela! Bestraffar elever för att de protesterar mot orättvis behandling, samtidigt som de lär barnen om FNs- Barnkonvertion. Under min tid i skolnämnden stötte jag på detta flera gånger, Rektorer som menade att en gång tjuv alltid tjuv! fast "tjuven" aldrig var bevisad tjuv. "Mobbare" som skrämdes att erkänna och att inte tala om det för sina föräldrar för då skulle även de bli arga! Med den förhörsmetoden som man använde då i skolan för att få dem att erkänna räknas som psykisk misshandel och är förbjuden enligt svensk lag, fast det skiter skolan i. Mitt råd till mina barn och alla andra barn som drabbad av detta är följande: Svara bara på alla frågor och påståenden med namn och födelsedata, samt be om att få tala med era föräldrar! Inget annat! Jag tycker mycket illa om mobbing då jag själv blivit utsatt för detta på Färila Centralskola, men alla barn har rättigheter, även mobbare! Om en skola bestämmer sig för att polisanmäla detta, så ska de samtidigt rannsaka sig själva och fråga sig om de tillgodo såg alla barns rättigheter. Skola efter skola ljuger om mobbing istället för att erkänna att de har brister som de inte bryr sig om. En av de största bristerna är rättsäkerheten, och okunskapen i rättsskipning. Lär man barnen att det är fel att slåss, måste man ju också lära dem konsekvenserna av sitt handlande, men inte att skolansvärld är undantagen!
Nå hur gick det med pojken? Jag gissar att pojkens mamma fortsätter att anklaga pojken att puttat i sin syster utan att sett det, och att jag som såg det hela ljuger för någon övernaturlig orsak. Pappan kommer att försöka släta ut det hela med att det var ju inte så farligt, hon blev ju bara lite blöt. Flickan kommer att minnas det mamman säger har hänt, inte vad som hände, och kommer att anklaga sin bror för doppet som mamman borde förutse, foppatofflor-blötaplankor! Men pojken hon filmade för AFV ramlade inte i, det gjorde dottern då hon stängt av kameran.  Så i slutänden är pojken en elak pojke, jag en elak ljugande främling och hennes man en fegis som inte tog henne i försvar fast hon hade fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar