söndag 7 juli 2013

Detta pris vill jag tillägna.............

Om jag ska säga allt jag tänker hela tiden då hinner jag inte skriva. Jag har multipel tankeverksamhet, eller som någon smartis sa: Du är så förbaskat disträ, att du glömmer att gå!
Fast det var egentligen bara det att jag tänkte på så mycket samtidigt att hjärnan kunde inte sända signaler till benen, CPUn var nästan överbelastad!!  "Necesse est multus timeat quem multi timent" - Många måste den frukta som många fruktar.

Härberget, Därberget och Billingen.

Att gå från tanke till idé, och från idé till handling är svåra moment. Ett av de största hinden är att urskilja ett träd i skogen, säga att detta är ett träd i skogen och att inte se en skog full med träd. Visst är det så att man återtar idéer som någon annan haft. Men för det mesta så har denne någon annan aldrig drivit dem tillräckligt hårt och långt, vilket gör att man är en tanketjuv, helt utan att veta om det. Jag tror att alla idéer är en nyupptäckt till ½ %, resterande 99½ % är kombinationer av gamla och återupptäckter, fast kanske på ett annat språk, i ett annat land, på en annan kontinent. Vad bygger jag då detta på?
Sverige har varit läs och skrivkunnigt sedan tidigt 1700-tal. Att kunna läsa och skriva ner tankar samt att räkna gör att man kan ta till sig andras tankar och tekniska utveckling, det vill säga man behöver inte uppfinna hjulet i varje by! Detta gjorde Sverige till uppfinnarnas förlovade land! Med den Europeiska utvandringen till USA skeppade man även över "Kunskap" och "Vilja", vilket gjorde USA till ett land med visioner och möjligheter. När Patentverket öppnades 1885 började man att få kontroll på idéer, man såg också att samma idé dök upp i olika länder, oftast beroende på läs och skrivkunskapen. Idag tycker jag att man borde dela in världen i två läger, kunskapsinnehavande och kunskapstörstande. Kunskapsinnehavande delen(KID)  är den som man har i det närmaste utrotat analfabetismen. Följaktligen blir då den kunskapstörstande delen, de länder man har en över 50 %-ig analfabetism i. I den för enkelhetens skull KTD (kunskapstörstande delen) finns säker många idéer men då de inte vet hur man ska gå vidare med dem så dör dem. De går säkert till någon "kunnig" och frågar, och denne följer Jantelagen, för du ska inte tro att du är något för det är jag som är den "kunnige" inte du!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar