lördag 15 december 2012

God jul kamrater!

Snö! Varför då?

Varför kommer det så mycket snö, det räcker nu! jag orkar inte skotta eländet ändå. Nå ja, jag går ut och gör en fåra eller två. På så sätt gör jag mitt för klimatet, inte ute, men hemma! Min fru har det jobbigt med mig, då jag inte har någon ork och måste vila en stund varje gång jag ansträngt mig, så hon får skotta mycket snö. Jag önskar att jag orkar mer i julklapp, tror ni att tomten levererar!

Julbord.

Det var riktigt roligt att vara på julbord med jobbet, träffa mina arbetes kamrater och chefer. Maten var god, och närproducerad. Riktigt gott och riktigt roligt, men jag hade svårt att koncentrera mig och att höra vad de sa ibland. Mest på grund av ljudnivån, det måste vara åldern. Jag är glad för att de inte spelade musik också. Jag orkade i två timmar, sedan började jag att få huvudvärk och bli ordentligt trött, fast jag hade vilat innan jag åkte dit. Ja, tänker ni nu, han blev full! Nej, så var det inte, förutom på mat och vatten, till glädje för mig. Till glädje för mina arbetskamrater så hade jag ingen kamera med, lite synd kanske. Men jag är övertygad om att de klarar av att skämma ut sig ändå! 

Ännu mer SNÖ!

Tar det inte slut snart, jag menar bara att det regnar hela sommaren och hösten, sedan envisas det att komma ner snö på vintern! Vart ska detta sluta? Vattenmagasinen är så fulla att de måste nödtömma! Så istället för el till folket fixar man översvämmning, för det vore väl tråkigt om elpriset skulle sjunka lite, då blir ju vinsterna inte lika stora! Nä, säger jag! Lite mer av Ullareds tänket! Många enheter och liten vinst på varje gör att fler köper och vinsterna ökar! När man tänker på det, så är det ju så det fungerar. Först handlar jag något, enligt lag är handlaren tvungen att ta om hand förpackningen. Detta har de löst genom avfallssortering. Jag måste sedan betala en avgift för att kommunen ska ta omhand övriga sopor, som de bränner och gör värme av. Värmen måste alla betala för, en del genom direkt avgift för fjärrvärme och vi andra som kommunalt bidrag. Märkligt! Jag som har egen kompost tömmer min soptunna på 130L en gång i månaden, mot en lägre avgift. Nu ska jag tvingas att lämna ifrån mig min kompost och dessutom betala för det, sedan blir jag tvungen att köpa jord och jordförbättring istället för att använda min egen kompost!! Men, säget nu HUM! Du kan ju fortsätta att kompostera i din egen kompost! Sant, men jag blir i alla fall tvungen att betala! Vill jag ingen tunna ha, får jag högre avgift! Tar jag en tunna men lägger inget i den blir jag i alla fall tvungen att betala för hämtning av något som inte finns! Sedan rötar kommunen detta och tar betalt för gasen!
Fastighets skatten är borta, men jag måste betala en ny avgift för att det regnar och snöar på min tomt, eller som det heter,dagvatten avgift! De kan väl åtminstone kalla saker vid dess rätta namn, SKATT! För det är just vad det är! Det vore nog bättre för miljön om de istället för att tillverka och ställa ut tusentals extra tunnor, dela ut komposter. Så slipper de köra lastbilar och hämta eländet! Man blir ju så arg att man nästan blir förbannad! Så jag gör som svensken i allmänhet, knyter näven i fickan och betalar med ett leende, hur ska jag annars göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar