onsdag 12 augusti 2015

Vem är du som kommer här och skriver mig på näsan?!

Hej! Det är jag. Det är jag som är någon annan!


 Du känner mig kanske eller inte. Det är jag som ringer till polisen när du ser att din granne får inbrott. Det är även jag som ringer till brandkåren när du ser någon drunkna eller en skogsbrand.
 Det är även jag som ringer ambulansen när du ser någon trafikolycka och det är även jag som hjälper till. För du kan ju inte eller vågar inte, för du kanske gör bort dig. 
Så då får det bli mitt jobb att ringa 112, att göra konstgjord andning eller att lägga ett bandage, för du vet ju inte hur man gör när man hjälper en medmänniska, så länge det inte handlar om att skänka pengar till ett bankgiro.
 Men det behöver ju inte vara så allvarliga saker som jag gör när du inte orkar, jag ringer även och fel anmäler din telefon, eller vattenläckan på din gata. Jag är även den som letar efter bort tappade saker eller människor som har gått vilse.
 Mitt jobb är att fixa allt det du är för lat för att göra. Jag plockar ur tvättmaskinen och luddet ur filtret och jag diskar besticken du använde när du åt din lunch på jobbet.
 Det är även jag som plockar upp ditt skräp som du glömde när du gick från badplatsen. Kanske känner du mig ibland men det verkar som om du förnekar min existens, ja det är så det verkar. 

Vem jag är? Jag är ditt samvete som ibland gnager på dig, men som du för det mesta ignorerar. 
Jag är det ansvar du borde ta men väljer att inte se! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar