söndag 13 mars 2016

Hur skapar man ett felsökningsschema?


Det sägs att om man blundar hårt då ser man vackra saker och fantastiska lösningar på problem. Det är just detta som skapar problemen för den som öppnar ögonen. Ett problem försvinner inte av att man inte låtsas om det, det växer sig bara starkare och blir större. De går inte att fly ifrån men det går att få hjälp att lösa dem, om man vågar fråga. För att jag inte ska grotta ner mig i mina problem fullständigt så brukar jag köra lite "mind maping". Det vill säga att jag skriver upp varje sak som jag just nu anser vara ett problem. Det kan vara allt från en borttappad hammare till brand i farstun. När jag nått tio punkter försöker jag att prioritera och motivera positionen jag ger problemet. Sedan kommer det svåra, att se lösningar! Varje problem har lösningar, korkade eller smarta, enkla eller svåra, men de finns där och man ska skriva upp dem alla. Att försöka lösa allt själv är svårt men inte omöjligt, det kräver bara mer tid att hitta den rätta. Att göra det tillsammans med folk man tycker om är roligare och besvärligare eftersom man känner varandra väldigt väl och känslor kan ta överhanden. Men att skriva upp varje problem först och varje prioritering efter detta utan att sätta en konsekvens på den gör att man kommer att göra om och göra om, och till slut blir det rätt. När man är klar med Problem uppställningen, prioriteringen inklusive motivering är det dags att börja titta på lösningar. Då lägger man upp ALLA lösningar per prioriterat problem utan att bedöma dem eller tycka till om dem. När man anser att man har hittat alla tänkbara lösningar så tittar man på en prio ordning per problem.
Exempel. Hammaren är försvunnen lågprio. lösning: Bygg en hammare, köp en ny, låna av grannen, använd skruv, leta rätt på hammaren,
Det brinner i farstun. HÖG PRIO!! Börja släcka, ring 112, ta bort brännbart, utrym huset, göm sig i en garderob.
När man gjort detta så får man distans till problemen och man ser valmöjligheter och konsekvenser vilket brukar i alla fall ge mig bra lösningar med överkomliga konsekvenser. Jag påstår inte att mitt sätt är det bästa, inte ens det näst bästa. Det jag säger är att detta är mitt sätt att lösa mina problem på och jag har överlevt med hyfsat god ekonomi och inget inkasso. När det gäller min hälsa så behöver jag sätta mig att göra ett felsökningsschema på den också, den kommer dock att bli lite knivigare då det finns tyngre faktorer som ligger helt utanför mina möjligheter att påverka. Men jag kommer att göra ett försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar